Reisemålsprosessen "Risør året rundt" fokuserer på å utvikle en langsiktig strategi for besøksnæringen i Risør, i samarbeid med nabokommunene Vegårshei og Gjerstad.
Områdets hovedutfordring er den tydelige sesongstrukturen - med høy aktivitet 6-8 uker om sommeren og lite besøk resten av året. Strategien er tredelt:
Fem strategiske innsatsområder er identifisert: etablere nye sesonger, bruke arrangement som "reason to go", fokusere på Risørs historiske sentrum, bygge lag gjennom kunnskapsbasert samarbeid, og skape gode rammevilkår for næringsutvikling.
Tiltaksplanen kartlegger hvordan Risør By jobber i forhold til planen til enhver tid og har valgt ut tre satsningsområder. Last ned planen for 2025 under.
1. BYGGE LAG, ETABLERE NYE SESONGER OG ARRANGEMENT SOM “REASON TO GO”
2. RISØR HISTORISKE SENTRUM SOM OPPLEVELSESROM BÅDE FOR BESØKENDE OG LOKALBEFOLKNING
3. NÆRINGSUTVIKLING - BESØKSUTVIKLING