Lukk
REISELIVSUTVIKLING

Grenseløse opplevelser i Østre Agder

Lørdag 3. mai, kl. 13.00 går startskuddet for Risørs aller første Tom Waits-løp – en uhøytidelig hyllest til barenes poet og livets skråside.

Med 10 serveringssteder på kartet, lokal musikk og hjemmedesignet t-skjorte, inviteres hele byen til å bli med på en ettermiddag og kveld utenom det vanlige.

Dagens gang

Arrangementet starter på Risør Hotel kl. 13.00, der deltakerne får utdelt kart, t-skjorter og første stempel. Derfra går ruta via byens barer og spisesteder – med god tid til å nyte både mat, drikke og stemning – før hele løpet kulminerer i konserter i Rådhusgata fra kl. 17.00.

Musikkprogrammet:

  • 17.00: Konsert med Andreas Eriksen, kjent fra Idol – lokal artist med særpreg og tilstedeværelse.
  • 18.00: Duoen Mads og Kent sørger for videre stemning.
  • 19.00: Andreas Eriksen avslutter med et ekstra sett i kveldssola.

Deltakende steder: Brygga Restaurant, Park Cafe, Rådhusgata, Peterhead Pub, Promenaden, Stranden, China Palace, Chin Chin, Play Café, Kunstparken – alle byr på egne små overraskelser underveis.

De flinke folkene fra Bar Events er på plass hos Rådhusgata for å vise sitt cocktail -kunnskap.

T-skjortene er spesialdesignet for anledningen og kan kjøpes ved start – det er førstemann til mølla, så vær tidlig ute.

Bestill T-skjort ved å Vippse kr 250 til med referanse Waits 2025

Bli med å skape fremtidens reiselivsopplevelser


Seks nabokommuner i Østre Agder har slått seg sammen for å utforske og utvikle nye reiselivsopplevelser i regionen.

Et 7-måneders samarbeidsprosjekt (juni-desember 2025) støttet av Agder fylkeskommune og Østre Agder IPR, som skal utrede muligheter for nye og regenerative reiselivsprodukter i kommunene Risør, Tvedestrand, Froland, Vegårshei, Åmli og Gjerstad.

Regenerativt reiseliv handler om å ta utgangspunkt i ressurser som allerede eksisterer og som skaper positive effekter.

Det vi jobber med nå

Kartlegge og identifisere

  • Systematisk gjennomgang av natur- og kulturressurser i alle seks kommuner
  • Identifisere synergier mellom kommunene som kan skape sterkere opplevelser
  • Minimum 10-15 identifiserte potensielle opplevelser fordelt på kommunene

Pilotprosjekter

  • Minimum fem gjennomarbeidede konseptbeskrivelser for opplevelser
  • Konkrete forslag som kan testes og valideres i hovedprosjektet
  • Tydelige kriterier for hvordan opplevelsene møter kravene til regenerativt reiseliv

Utvikle samarbeidsmodell

  • Hvordan kommunene kan koordinere innsats, investeringer og markedsføring
  • Organisasjonsstruktur for interkommunalt samarbeid
  • Ansvarsfordeling for utvikling, drift og markedsføring

Hvorfor bli med?

For din virksomhet

  • Delta i kartleggingen: Bidra til at dine ressurser og kompetanse blir synlig
  • Påvirk utviklingen: Være med på å forme hvilke opplevelser som prioriteres
  • Få tilgang til fremtidig nettverk: Møte andre aktører for fremtidige samarbeidsprosjekter

For regionen

  • Helhetlig portefølje: Fra kyst til fjell, by til landsbygd, tradisjon til innovasjon
  • Koordinert markedsføring: Felles strategi som løfter hele regionen
  • Bærekraftig utvikling: Opplevelser som styrker lokalsamfunnene våre

For fremtiden

  • Være med fra starten: Påvirke retningen før utvikling i regionen
  • Kompetanseheving: Lære om regenerative forretningsmodeller
  • Posisjonering: Bli del av en region som satser fremtidsrettet